INSA

בנקודות מפנה בשוק יש ארגונים שנוסקים ויש כאלו שמתרסקים

Michal Zeligman

Michal Zeligman

All Posts

בנקודות מפנה בשוק יש ארגונים שנוסקים ויש כאלו שמתרסקים

Michal Zeligman

Michal Zeligman

All Posts

בזירת העסקים המשבשת של העידן החדש, ארגונים אינם יכולים לזהות ולהגיב לכל השיבושים. מאידך, קיים סוג מסוים של אירועים משבשים מהם ארגון לא יכול להרשות לעצמו להתעלם, אם הוא שואף להישאר רלבנטי ותחרותי. אלו הן ״נקודות המפנה״ בשוק – אירועים המשנים מהותית את חוקי המשחק בזירה העסקית.

נקודת מפנה כזו מסתמנת ממש בימים אלה כשחברת טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות שבבעלות אלון מאסק, החלה ביבוא מסחרי מלא של כלי רכב לישראל. החברה, שהשיקה אתר הזמנת רכבים באון ליין, תספק רכבים ישירות ללקוחותיה ואף תציע מודל ביטוח ישיר, דבר המייתר את הצורך בסוכן ביטוח. זוהי הפעם הראשונה שיצרן רכב מקבל רישיון לייבא ולשווק רכב בישראל באופן ישיר, שלא באמצעות יבואן רכב. כניסת טסלה לישראל צפויה לשבש לא רק את שוק הרכב, אלא עוד מגוון רחב של תעשיות, שירותים ועסקים, הקשורים באופן ישיר או עקיף לשוק הרכב. ארגונים שיקדימו לזהות איך נקודת המפנה הזו קשורה אליהם, יוכלו להיערך לשיבוש ועשויים למצוא בו הזדמנויות לצמיחה.

נקודת מפנה מחוללת ״קפיצה קוונטית״ בשוק בשונה משיבוש ״רגיל״, נקודות מפנה הן Game Changers, יש להן פוטנציאל לחולל ״קפיצה קוונטית״ בשוק, כלומר שינוי חד, מהיר ולא תמיד צפוי בכללי המשחק.

שלוש ״קפיצות קוונטיות״ מתחוללות כשיש נקודת מפנה בשוק, הן שהופכות אירוע זה לאיום ממשי אך בו בזמן, להזדמנות פז עבור עסקים שישכילו למנף אותן:

האצה בקצב השוק – בשוק תזזיתי מהירות היא שחקן מפתח. מהלך חדשני של שחקן מוביל שוק, כמו אמזון, נטפליקס או טסלה, מאיץ את הקצב בזירה העסקית כולה: מגביר תחרות, מאיץ קבלת החלטות שהתמהמהו, מאתגר זמני יציאה לשוק, מאיץ קצב פיתוח חדשנות.

כניסת טסלה לישראל עשויה להאיץ את קצב הרכישה של מכוניות חשמליות. מעבר לכך, היא מערערת מודלים עסקיים מסורתיים בעולם הרכב בתחום השיווק, הביטוח והרגולציה ומזרזת מגוון תעשיות ושירותים נוספים להצטרף למהפכה. למשל, חברות ביטוח בתחום הרכב, שחלקן כבר החלו בתהליך טרנספורמציה דיגיטלית, יאלצו להאיץ תהליכי דיגיטציה ובמקביל לשנות מודל עסקי, כדי להישאר תחרותיות למול הסטנדרטים המאתגרים שטסלה מציבה. ההאצה עשויה להשליך על שוק הביטוח כולו, שהתמהמה בהטמעת טכנולוגיות חכמות.

שינוי רדיקלי בתודעת השוק – תודעה היא שחקן מרכזי נוסף בשוק דינמי. נקודות מפנה הן בעלות פוטנציאל לחולל ״קפיצה קוונטית״ בתודעת השוק, כלומר שינוי מהותי ומהיר בתפיסה, המלווה בשינוי התנהגות.

טסלה מעצבת תפיסה חדשה בתעשיית הרכב, לפיה יצרניות רכבת יבחנו על פי מומחיותן בטכנולוגיה דיגיטלית וחשמלית. הנכונות להשיק טכנולוגיה שאינה מושלמת ואז לשדרג אותה שוב ושוב, בסגנון העדכונים בסמארטפון, מכירת מכוניות אונליין, שירותי רכב מרחוק ומודל ביטוח ישיר ופרסונלי – כל אלו מכוונים משקיעים וצרכנים לבחון יצרניות רכב כחברות מבוססות תוכנה ונתונים, בעוד יצרניות רכב מסורתיות, כג׳נרל מוטורס וטויוטה, נבחנו כחברות חומרה ומכונאות. הגישה האקספרימנטלית של טסלה מייצגת אבולוציה מואצת הנשענת על חשיבה רדיקלית, חדשנות מהירה ויכולת לתקן תוך כדי תנועה. גישה זו קוראת תיגר על הגישה האבולוציונית הזהירה של תעשיית הרכב המסורתית ומאותתת לתעשיות נוספות לערער תפיסות מסורתיות שעלולות להוות חסמים להתארגנותן המהירה למשחק השוק החדש.

הציפיות וצרכי הלקוח בשוק הרכב, אף הם צפויים להשתנות מהותית מעצם הרף הגבוה שטסלה מציבה בחדשנות, בחוויית שירות ובתעוזה של מוצרים. ציפיות אלו אינן תחומות לשוק הרכב בלבד, ״הצרכן החכם״ בעידן החדש מצפה לפגוש סטנדרטים דומים של מהירות, נוחות, ישירות ושירות במגוון מוצרים ושירותים בתחומים נוספים

מפת ההזדמנויות מתארגנת מחדש – תזמון והזדמנות הם קריטיים באקוסיסטם העסקי. לא מעט יוזמות חדשניות נכשלות, בגלל שהקדימו את זמנן ופגשו ״שוק לא בשל״. כשמפת השוק מתארגנת מחדש, נוצרות הזדמנויות חדשות לעסקים שיהיו זריזים למנף את השיבוש לטובת האצת חדשנות. חברת בטר פלייס הישראלית לדוגמה, שבשנת 2008 היתה חלוצה בפיתוח טכנולוגיה להחלפה מהירה של סוללות בכלי רכב חשמליים באמצעות תחנות רובוטיות, כשלה בניסיונותיה להטמיע טכנולוגיה זו בשוק. אותה טכנולוגיה מככבת כיום בסין כטכנולוגיית ליבה בתכנית החומש של המדינה לעידוד רכב חשמלי.

בנקודות מפנה, יש מי שנוסק ויש מי שמתרסק ״נקודות מפנה״, כמו כניסת המכונית החשמלית של טסלה לישראל, הן בעלות פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק בזירה העסקית כולה. אירועים כאלה מייצרים ״קפיצה קוונטית״, במרחב האיומים, אך במקביל גם הזדמנויות פז באקוסיסטם העסקי. ארגון ששואף לנסוק באותן קפיצות, יזהה בזמן נקודות מפנה בשוק, יפענח את השלכותיהן על הביזנס וימנף אותן באופן אסטרטגי כהזדמנויות לחדשנות, בטרם תהפוכנה למשברים.

מייל: [email protected]

משרד: 08-6346826

עקבו אחרינו

כלי נגישות

Powered by - Wemake